Jeppe Bundsgaards hjemmeside
Velkommen! Weblog Ph.d.-projekt Artikler Foredrag Live English area
At udvikle it-didaktiske designs
It i undervisningen - links
Andet
Fokus på skrivning
ITMF-projektet Dynamitbogen
IT i dansk
IT og medier i fagene
Interaktivt undervisningsmateriale
Dansk Nu: It i dansk
Fagene & IT – didaktik for viderekommende
Dansk- og samfundsfagenes it-didaktik i praksis
Danskfaget og it
Internettet som undervisningsmedie
Eksempler
Skolemedia
Jyllandsposten
Language across borders
Mikroværkstedet
Konklusioner
Overheads
Learning by collaborating on the internet
Media, Marks and Communication Technology: A proposal for a terminology
SMID
Kanon eller kompetencer
Kommunikation på nettet
Interaktive whiteboards
Læsning og it
Undervisning


Projekter


http://projekter.au.dk/fileadmin/ICILS_2018_logo_100x100_01.png

ICILS 2018

 

Demonstrationsskoleprojekterne

Bøger

 

Digital dannelse

 

http://www.dafolo-online.dk/media/online/thumbs/7607.jpg

It-didaktik i teori og praksis - elevpositioner og digitale kompetencer i et dannelsesperspektiv

 

Klik for at komme til bogens hjemmeside

Kompetencer i dansk. Gyldendal 2009.

 

Klik for at komme til bogens hjemmeside

Danskfagets it-didaktik. Gyldendal 2007.

 

Klik for at komme til bogens hjemmeside

Bidrag til danskfagets it-didaktik. Ph.d.-afhandling. Forlaget Ark 2005.

Jyllandsposten

www.fredsmissionen.dk

Et materiale der udvikler sig i takt med at JP Explorer rejser gennem Afrika.

  • Se Baggrund - et meget stort materiale om FN, konflikt, krig og lande i Afrika. Desuden leksikon, billedserier og arkivartikler.
  • Se Undervisning.
    • Traditionelle "læs teksten og svar på spørgsmål"-opgaver.
    • Lærervejledningen lægger op til at materialet også kan bruges til projektarbejde.
    • Med på turen er Pernille, der er folkeskolelærer. Hun svarer på spørgsmål fra eleverne undervejs på turen. Eleverne oplever således at de er med i noget mens det udfolder sig - jf. Camanna der spørger: "Hvorfor valgte I lige præcis de 12 lande vi rejser igennem i fredsmissionen?"
  • Se Frikvarter.
    • Hvor der er spil med relevans for projektet: Find et land. Find en hovedstad. Eleverne skal sætte klikke på navngivne lande så hurtigt som muligt. Når de svarer forkert får de navnet på det "forkerte" land - og kan derigennem lære landenes navnne. Legen giver således langsomt en fornemmelse for de afrikanske landes placering.
    • Og send et postkort.
  • Og se den virtuelle mission. Brugernavn jeppebundsgaard. Kode...
    • Den virtuelle mission følger den virkelige - så først når JP Explorer når til et land eller en gruppe lande, åbnes der op for dem på den virtuelle mission. Missionen er en konkurrence om at svare rigtigt på flest spørgsmål i en quiz, i form af "rapporter til FN's sikkerhedsråd".
    • Spørgsmålene kan besvares ved (selektiv) læsning af landeportrætter, af artikler om landene og af de fiktive personlige beretninger som tegneseriefigurer fortæller de forskellige steder på den virtuelle rejse.
    • Konkurrencemotivet som læringsmotivation? Hvad opfordrer det til? Fx til at læse efter relevant fakta - og uden om egentligt indhold. Dvs. at man kan læse om folkemord og personlige beretninger om hvordan det var, uden egentlig at interessere sig for det.
    • Er det godt?
      • Argumenter imod: Den konkrete virkelighed bliver meget overfladisk forstået. Man opfordres nærmest til at være immun over for de frygtelige beretninger i artiklerne. Det bidrager altså til afstand i stedet for til indlevelse, forståelse og handlekompetence
      • Argumenter for: Det er godt at kunne mekanisk søge og finde informationer i et tekstkorpus. Det er godt at kunne skimme en tekst ifht eget læseprojekt. Det er altså danskfagligt relevant.
      • Hvad vejer tungest?

Autentisk situation

Der er to aspekter ved dette materiale som er interessant mens det udvikles - men mindre når det er afsluttet ved efterårsferien 2005. Det er den autentiske situation, som eleverne måske oplever sig som en del af. Det at være en del af noget, at deltage "i virkeligheden", er motiverende iflg. Martin Ford, som har lavet en motivationsteori og som bl.a. fremsætter dette princip (af 17): "The Responsive Environment Principle: Relationships are as important as techniques.

Problemet er måske at den autentiske situation slutter - og at materialet derefter ligger tilbage som et mere "dødt" materiale.

Foreløbig konklusion

Materialet er indholdstungt - for en foreløbig og oversigtlig betragtning også kvalitetstungt - og stiller en række meget relevante tekster til rådighed for elever (og andre der kommer til sitet af andre grunde) både i den nutidige sammenhæng, og sidenhen ifbm. søgning på nettet.

Materialet er givetvis godt som vidensbank ifbm. projektarbejde. Opgaverne er noget traditionelle, men de kan måske fungere som differentierende.

Jeg står meget spørgende overfor konkurrencemomentet ifbm den virtuelle rejse - mens det der er fuldstændig et spørgsmål om paratviden: Hvor ligger lande og hovedstæder? - ser ud til at fungere fortrinligt som konkurrence.

Webmaster: Jeppe Bundsgaard
Sidst opdateret: 25-01-2016
Denne sides adresse: www.jeppe.bundsgaard.net/foredrag/internettetsomundervisningsmedie/
eksempler/jyllandsposten/index.php